Autohuur claimen na een ongeval – Altijd maar 80%?

Autohuur claimen na een ongeval; het is nog vaak een bron van misverstanden en ergernis.
Om even bij het begin te beginnen: je bent aangereden en de tegenpartij is aansprakelijk. Je hebt je auto nodig voor je werk of voor privé, maar dat doet er niet eens toe. Maar je dierbare vervoermiddel staat er belabberd bij: bij de schadehersteller. Je hebt een vervangende auto nodig, maar hoe gaat dat dan. Wie betaalt de autohuur en op welk bedrag heb je dan recht?

Autohuur claimen na een ongeval voor een vervangende auto? Hoe ben je zelf verzekerd?

Als je een autoverzekering met een cascodekking (All Risks) of beperkt-cascodekking hebt, is er meestal geen probleem met het vervangende vervoer. De schadehersteller zal in de regel voor een vervangende auto zorgen, gedurende de reparatietijd van je eigen auto. Je autoschade moet natuurlijk wel onder de dekking van je autoverzekering vallen. De kosten van de leenauto worden dan eventueel verhaald op de tegenpartij door je eigen verzekeraar. Je hoeft dan dus zelf geen autohuur meer te claimen na een ongeval.

Houd er wel rekening mee, dat steeds meer autoverzekeraars je vragen, om naar een bij hen aangesloten hersteller te gaan. Die zal het vervangende vervoer dan regelen en daar zijn verder geen kosten aan verbonden. Wil je naar een niet-aangesloten hersteller, informeer dan eerst goed, welke gevolgen dat heeft(!)

Welk bedrag aan huur van vervangend vervoer kan je claimen? Is dat altijd maar 80% ?

Ben je zelf niet voor je schade verzekerd, en heeft de tegenpartij aansprakelijkheid erkend, dan kan je autohuur claimen na een ongeval. En daar begint vaak de irritatie. Je zal in de regel als reactie krijgen van de tegenpartij, dat men hooguit 80% van je huurkosten wil vergoeden. De reden is, dat je zelf ook wat moet bijdragen aan de huurkosten, omdat je eigen auto stil staat. Daar heb je dus tijdelijk geen kosten aan. Tenminste, dat is de redenatie. En voor het gemak, wordt de claim voor autohuur die na het ongeval ontstaat, bij veel schaden ook zo afgewerkt.

Heel veel mensen hebben daar helemaal geen prettig gevoel bij. Die hebben niet het gevoel iets “bespaard” te hebben
En is het inderdaad altijd wel redelijk? Bespaar je nu echt 20% van de huurnota op je eigen autokosten? Ik heb er voor veel klanten al heel wat strijd over moeten voeren. Veel verzekeraars gedragen zich, alsof die 80% in de wet staat! Niet zeuren dus! Maar zo is het niet helemaal, bij het claimen van autohuur na een ongeval.

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KiFid deed in in 2017 al eens een uitspraak over het claimen van autohuur voor een vervangende auto; toen was de richtlijn nog 75%.

Het Kifid maakte korte metten met die zogenaamde “ijzeren” 80%. Want, zo stelde men, een benadeelde partij moet altijd het recht hebben, om zijn werkelijke geleden schade en gemaakte kosten te verhalen na een ongeval. Dus dat geldt ook voor het claimen van autohuur na een ongeval. De Letselschaderaad wees daar ook al eens op.

Je ziet, een autoschade kan weer de nodige stress opleveren. Een goede rechtsbijstandsverzekering voor de auto is daarom altijd aan te beleven. Dan wordt allemaal voor je geregeld.

Kees van den Berg

avatar
Kees van den Berg was een aantal jaren inspecteur bij Delta Lloyd. Vanaf 1988 is hij onafhankelijk assurantieadviseur. Verzekeren op internet is snel gegroeid, maar consumenten en ondernemers missen vaak het menselijke contact. Depremievergelijker.nl is daarom een gewoon “ouderwets” assurantiekantoor gebleven. Met de persoonlijke service van vroeger, en de digitale techniek van nu.
Naar boven