Autoschade onderling regelen – Pas op!

Autoschade onderling regelen is niet zonder risico.

Zelf een autoschade onderling regelen met de tegenpartij, is over het algemeen af te raden. Hoe makkelijk ook lijkt. In de praktijk blijkt het vaak helemaal verkeerd af te lopen.
Er wordt geen schadeformulier ingevuld, je geeft elkaar vertrouwen, en later wordt het dan wel “geregeld”
Helaas bleek in het verleden, dat het in vele gevallen toch een kostbare, en heel vervelende toestand werd.

Een autoschade onderling regelen: de belangrijkste valkuilen:

  • er wordt niets vastgelegd; dus er wordt geen schadeformulier ingevuld;
  • er wordt evenmin vastgelegd, dat het overhandigde schadebedrag tegen wederzijdse finale kwijting wordt betaald;
  • er wordt later bestreden, dat je een bedrag hebt overhandigd (of de hoogte van dat bedrag wordt later bestreden)
  • de tegenpartij heeft het ontvangen schadebedrag dat je gaf, slechts “als voorschot” beschouwd;
  • de schade van de tegenpartij die je veroorzaakte, blijkt later tegen te vallen;
  • de tegenpartij voert later ook andere schaden op, die er niets mee te maken hebben;
  • de politie werd niet geïnformeerd;
  • de tegenpartij komt later plotseling met één (of meer!) getuigen;
  • enzovoorts…..

Ik zal twee voor beelden geven van een slechte afloop.

Een autoschade onderling regelen, met zo’n aardige man…

Je stond geparkeerd, en je bent net achteruit aan het steken, om het parkeervak te verlaten. Opeens zie je, vlak naast je een andere auto staan. Hè, die stond er zojuist toch nog niet….of wel? Helaas is het al te laat; een korte droge tik volgt, en je komt abrupt tot stilstand: je hebt de andere auto geraakt.
Niet veel later komt de eigenaar van die andere auto aanlopen. Gelukkig kan er nog een lachje vanaf. Er vallen tot je grote opluchting geen boze woorden. Je hebt zelf geen schade, en de tegenpartij heeft maar een piepklein putje in de voordeur van zijn wagen.
“Nou, dat valt allemaal wel mee” zegt het sympathieke slachtoffer. “Mijn auto is al wat ouder, en een vriend van me heeft een garagebedrijf. Ik denk dat we er met Euro 200,- wel zijn”

Je zag je prachtige serie opgebouwde schadevrije jaren op je autoverzekering al in rook opgaan. Dit is dus een kans…

“Dat is erg aardig van u” hoor je jezelf zeggen. “Als ik u nu eens Euro 200,- geef, kunnen we de zaak dan gelijk afdoen?” De tegenpartij is de kwaadste niet, en wil zijn autoschade onderling regelen met je. Eind goed, al goed dus….althans, zo leek het.

Onderling schade regelen wordt onderlinge ruzie.

Na een week gaat de telefoon. Ene meneer Sonnema….
Meneer Sonnema? Kennen wij elkaar? En hoe komt u aan mijn nummer?

Het blijkt de tegenpartij te zijn. Van die kleine autoschade.

Hij stelt, dat het allemaal erg is tegengevallen met die schade. Er komt veel spuitwerk aan te pas, en het putje in de deur is toch dieper dan gedacht. Voorts heeft de achterdeur toch ook een tikje meegekregen, zo stelt zijn garagebedrijf. Het schadebedrag loopt nu snel naar de Euro 1.000,- Maar gelukkig volgt er ook “een fatsoenlijke en geloofwaardige uitleg” van de heer Sonnema.

“Die Euro 50,- die je had gegeven is echt niet genoeg. Een kennis die toevallig in de buurt was, zag de aanrijding gebeuren, Hij vond het trouwens nog een aardige klap.
Ik wilde die autoschade best onderling regelen, maar ik ga er natuurlijk niet op toeleggen. En je nummer gaf je zelf aan mij, in je schrik. Ik heb natuurlijk wel even je kenteken genoteerd. En de politie gaf toen de gegevens van je verzekeringsmaatschappij. Die zal ik straks ook nog bellen, maar dan weet je er vast van”

Het dringt tot je door, dat het helemaal fout gaat. Wat een leugens allemaal. Je beseft dat je de verkeerde hebt getroffen, en dat je er nu helemaal niets meer aan kunt doen. Verschrikkelijk gewoon.

Het was zo’n aardig meidje….

Een autoschade uit het boekje.
Begin maart van dit jaar, maakte ik wederom zo’n schrijnend geval mee met een klant. Ik zal deze klant Daan noemen.
Daan is 70, en uit de generatie van hoffelijke omgang met elkaar. Van elkaar vertrouwen ook. Dat kwam hem duur te staan…

Daan wil altijd wat te doen hebben en hij heeft een bestelauto, die hij gebruikt als klusjesman.
Ruim een maand geleden veroorzaakte Daan een schade. Hij zou op een parkeerplaats bij het wegrijden, een auto hebben geraakt. Het “slachtoffer” een jong meisje, was hem achterna gereden en had hem bij een stoplicht staande kunnen houden. Ze was totaal ontdaan, want het was de auto van haar ouders, die beschadigd was door Daan.


Daan zou nooit zoiets doen als doorrijden na een aanrijding. Hij had echt niets gevoeld of gemerkt maar had erg met “het meidje” te doen. Ze wist niet hoe het allemaal werkte, haar ouders waren op vakantie, en die zouden haar misschien de schuld geven. Kortom, één en al ellende. Daan wilde zijn No-claim en zijn schadevrije jaren niet kwijt door deze autoschade, en het meisje wilde een snelle oplossing. Snel de autoverzekering erbij halen dus.
Of toch niet? Deze autoschade onderling regelen, leek Daan een veel betere oplossing.

Autoschaden kunnen groeien en groeien.

Daan krijgt een briljant idee: we regelen dat samen wel even. “laat maar even door een garage kijken wat het kost, bel me dan, en dan geef ik jou het geld. Dan kan je het snel laten maken. Er is immers nauwelijks iets te zien”
Het meisje vond het een prima idee en wist wel iemand bij haar in het dorp. Daan verschafte zijn gegevens, en schreef op hetzelfde briefje dat hij schuldig was. Aandoenlijk netjes allemaal. En toen werd het stil. Daan hoorde niets meer van het meisje.

Vanochtend kwam voor Daan de dreun. En nog wel door een mailtje van mij. Op verzoek van de verzekeraar waar ik Daan’s auto had verzekerd. vroeg om een schadeformulier. Van die parkeerschade. Die verzekeraar namelijk was rechtstreeks benaderd door de ouders van het meisje.

Toen bleek, dat het meisje na thuiskomst gelijk haar ouders had gebeld. Ze had de vreselijkste verhalen over Daan verteld. Het was een “onbetrouwbare vent” die even een dealtje wilde maken na keihard tegen de auto te heben gereden. En toen was gevlucht….

Autoschade en autoverzekering. Regel het nooit zelf.

De ouders hadden de (inderdaad zeer kleine) schade inmiddels “deugdelijk” laten herstellen. En ze kwamen met een enorme nota. Van ruim Euro 1.400,- maar liefst. Een bedrag dat Daan niet zo maar even kon betalen. De claim moest dus ten laste van zijn eigen autoverzekering komen. En omdat de arme Daan drie jaar geleden ook al eens een ongelukje had gehad, was zijn No-claimkorting nu echt verdampt. Dat gaat hem over de komende vijf jaar ongeveer Euro 2.900,- meer premie kosten. Onvoorstelbaar inderdaad, maar dat is een andere discussie.

Daan was vanochtend de meest teleurgestelde man van de wereld. Het was echt “zo’n aardig meidje” klaagde hij.
“Ik wilde alleen maar helpen en het snel regelen en het was een deukje zo diep als een theelepeltje. Ze hebben die auto gewoon fijn opgeknapt”
Met dat laatste kon Daan trouwens best gelijk hebben. Voor dit soort schadebedragen komt er meestal geen expert….

Waarom een autoschade beter via de verzekering geregeld kan worden

Daan heeft ook rechtsbijstand op zijn autoverzekering bij mijn kantoor. Had hij de zaak gewoon gemeld, dan was er een expert van de rechtsbijstandsverzekeraar gekomen. Deze expert beoordeelt niet alleen de schadehoogte, maar ook welke schade daadwerkelijk toe te rekenen valt aan de betreffende aanrijding.
De autoverzekeraar van Daan had het (hoogstwaarschijnlijk veel lagere) schadebedrag dan betaald aan de tegenpartij. Daan had het recht gehad, om dit bedrag terug te betalen. En daarvoor maar liefst een jaar de tijd gekregen. Misschien enige honderden Euro’s, hooguit.

De bovenstaande gebeurtenissen heb ik niet als voorbeelden verzonnen, maar zijn schaden die ik helaas regelmatig enige jaren geleden te behandelen krijg bij Depremievergelijker.

Natuurlijk, het kan ook goed en netjes gaan. Maar je ziet, hoeveel risico’s er kleven aan het onderling regelen van een schade. Doe het dus niet!

Waarom dus een schade regelen via de verzekering?

Jammer van het papierwerk (het schadeformulier) maar je bent er daarna wel vanaf:

  • je hoeft ter plekke geen geld te betalen;
  • je verzekeraar stuurt een expert, of stelt op een andere manier de echte schade vast;
  • de tegenpartij moet met je verzekeraar communiceren. Daar heeft men alle kennis en ervaring in huis, om dit soort schaden te regelen.
  • En vervoer je goederen met een bedrijfsauto, die beschadigd zijn? Schakel je bestelautoverzekering in!

Kortom, je hoeft er zelf niets meer aan te doen.

Als de schade met de tegenpartij is afgewikkeld, zal je verzekeraar je mededelen, hoeveel er uiteindelijk is betaald aan de tegenpartij.
Bij Depremievergelijker.nl, kan ik dan de gevolgen voor je korting op je autoverzekering berekenen. Soms blijkt, dat het voordeliger is, om de schade aan je verzekeraar terug te betalen. Dat kan bij bijna alle autoverzekeraars. Meestal geldt een termijn van één jaar, nadat de schade is afgewerkt.

Een autoschade onderling regelen, wordt dan dus nog minder interessant. Niet doen dus.

Kees van den Berg

avatar
Kees van den Berg was een aantal jaren inspecteur bij Delta Lloyd. Vanaf 1988 is hij onafhankelijk assurantieadviseur. Verzekeren op internet is snel gegroeid, maar consumenten en ondernemers missen vaak het menselijke contact. Depremievergelijker.nl is daarom een gewoon “ouderwets” assurantiekantoor gebleven. Met de persoonlijke service van vroeger, en de digitale techniek van nu.
Naar boven