Autoverzekering in de Malus, hoe kom je er er in, en er weer uit

21 maart 2017 door

Autoverzekering in de Malus en Negatieve Schadevrije jaren - Depremievergelijker.nlJe bent met je autoverzekering in de Malus gekomen. De premie is flink verhoogd, maar er zijn helaas nog allerlei andere vervelende gevolgen. Het schijnt, dat je niet meer weg kunt bij je verzekeraar. En dat niemand je nog wil verzekeren. Ook zou het oneindig lang duren, voordat je er weer uit bent. Wat is waar en niet waar. Wat is dat nu precies, een autoverzekering met malusregistratie. En, nog belangrijker, hoe kom je er vanaf. Daarover gaat dit artikel op Depremievergelijker.nl

In de Malus heb je negatieve schadevrije jaren op je autoverzekering.

Laat ik eens beginnen met uit te leggen, hoe je aan negatieve schadevrije jaren op je autoverzekering komt. En dus in die Malus. Dat heeft alles te maken met de schaden die claimt. Voor ieder jaar dat je geen schade claimt, wordt er door de autoverzekeraar een schadevrij jaar op de polis aangetekend. Er zijn mensen, met wel dertig schadevrije jaren of nog meer. Met ieder schadevrij jaar erbij, stijgt de korting op de premie. Dit noemen we Bonus. Echter, als je schade claimt, worden er een aantal schadevrije jaren afgetrokken. Bij verreweg de meeste verzekeraars is dit vijf jaar(!)

Maar wat zijn negatieve schadevrije jaren dan.

Een voorbeeld: stel je hebt inmiddels 8 schadevrije jaren opgebouwd en helaas veroorzaak je een schade. Aan het einde van het verzekeringsjaar, zal de verzekeraar je dus op 3 schadevrij jaren zetten. Zonder schade, was je naar 9 schadevrije jaren gegaan. Het jaar daarop, gaat het gelukkig allemaal weer goed. Je komt dus op 4 schadevrij jaren. Gelukkig klim je dus weer. Een jaar verder echter, slaat het noodlot nogmaals toe: je moet helaas wéér een schade claimen. En zo gebeurt het dus: er gaan weer 5 jaren af en de stand wordt: -1 schadevrij jaar. Dit noemen we dus Malus. En zo ontstond het woord Bonus/Malus-ladder.

Om het drama compleet te maken, kan je er nog een schade bij bedenken. En kom je uit op, inderdaad, -6 schadevrije jaren. Er zijn zelfs gevallen bekend, waarbij de de stand op -10 kwam. Sinds enige jaren echter, is dat niet meer mogelijk. je kunt maximaal tot -5 terugvallen. Dat lijkt mooi, maar door het nieuwe systeem vallen mensen met bijvoorbeeld 20 schadevrije jaren, na één schade niet meer terug naar 15 jaar, maar gelijk naar 10 jaar. We blijven met verzekeraars van doen hebben hè.

Wat zijn de gevolgen voor je autoverzekering als je in de Malus komt.

In het kort zijn de belangrijkste gevolgen voor je autoverzekering of motorverzekering als je in de Malus komt, de volgende:

  • je verzekering krijgt negatieve schadevrije jaren;
  • de premie stijgt. Er is geen korting meer (Bonus) maar er geldt zelfs een premieopslag (Malus)
  • Je wordt geregistreerd in een centrale database van verzekeraars bij het CIS. (Centraal Informatiesysteem Schade)
  • overstappen naar een andere verzekeraar met negatieve schadevrije jaren is moeilijk, maar niet altijd onmogelijk;

Hoe kom je weer uit de Malus.

Je kunt de Malus gelukkig ook weer uitkomen. Op welke manieren dan?

  • door de komende jaren, logisch natuurlijk, geen schaden meer te claimen;
  • door een schade niet te claimen op je polis, maar voor eigen rekening te nemen.

De eerste manier komt dus eigenlijk neer op “uithuilen” en de malusperiode uitzitten. Stel dat je op -3 schadevrije jaren bent gekomen, dan sta je dus na drie jaar (zonder claim!) weer op 0 schadevrije jaren. Je komt dan formeel uit de Malus, en je kan dan aan de stand van 1 schadevrij jaar (enzovoorts) gaan werken.

Een andere manier is, om een claim op je polis later alsnog voor eigen rekening te nemen. Dus terug te betalen aan de verzekeraar. Meestal kan dit, gedurende één jaar na de definitieve afwikkeling van de schade. De claim wordt dan als niet gedaan beschouwd, en je polis wordt weer in de oorspronkelijke staat hersteld. Het komt regelmatig voor, dat ik aan mijn klanten adviseer, een schade zelf te betalen. Zo kan je negatieve schadevrije jaren afkopen, als het ware.

Ben je pas begonnen met rijden, en heb je in het begin al een kleine schade, dan zou je dus van 0 schadevrije jaren terugvallen naar -5 (!) Dat betekent dus 5 jaar lang (flink) meer premie betalen voordat je weer op 0 jaar staat. Het hangt natuurlijk af van het schadebedrag, maar ik kan dit voor bestaande klanten altijd uitrekenen.

 

 

 

 

Naar boven