Valse schade geclaimd, of toch de waarheid?
Helaas komt het steeds vaker voor, dat een valse schade wordt geclaimd op de autoverzekering. Of dat er op zijn minst een dubieuze oorzaak is. Of het nu gaat om een verkeersongeval dat geënsceneerd lijkt, of een zogenaamd technisch mankement. Worden de zaken hierbij anders voorgesteld dan ze zijn? Of is er sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden? Steeds vaker moet een technisch onderzoeksbureau worden ingeschakeld, dat gespecialiseerd is in complex onderzoekswerk.
Ik sprak hierover met Ir. Colin Krebbers, directeur van onderzoeksbureau Autorise.
Wat doet een technisch onderzoeksbureau?
“Autorise is een technisch onderzoeksbureau binnen de Automotive branche, dat de waarheid achter een “ongeluk” al vaak heeft achterhaald, vertelt Colin Krebbers. Hij richtte het onderzoeksbureau bureau op uit passie voor Automotive, en is gespecialiseerd in het herleiden en analyseren van voertuigdata. Maar ook voor een technische casus zijn we onze opdrachtgevers van dienst”
Welke type fraudezaken komen aan het licht?
“Een autoverzekeraar bijvoorbeeld, kan twijfelen aan een diefstal van onderdelen. Soms is die diefstal wel heel nauwkeurig uitgevoerd. Zoiets kan vragen oproepen. We hebben het dan over diefstal van bijvoorbeeld de airbag, koplampen, of zelfs het gehele infotainmentsysteem.
Of een voertuig, dat is teruggevonden na diefstal, maar zonder inbraakschade. Met behulp van de aanwezige voertuigdata, kan het verloop van een gebeurtenis vaak tot in detail in beeld worden gebracht. Deze dienst biedt Autorise aan voor maar liefst 42 verschillende automerken. Hierbij maakt het onderzoeksbureau gebruik van de merk-specifieke diagnoseapparatuur. Het is uniek, dat één technisch onderzoeksbureau voor zoveel merken over deze apparatuur beschikt.
Autoschaden wel eens in scene gezet.
“Ons onderzoeksbureau kreeg eens te maken met een ongeval, waarbij een defecte aandrijflijn de oorzaak zou zijn. Later bleek daarmee geknoeid te zijn, om de zaak te ensceneren. Door middel van een een technisch onderzoek werd de werkelijke oorzaak van de schade gevonden. En toen kwam een heel andere toedracht aan het licht.
Een dergelijk onderzoek is alleen mogelijk met de meest moderne apparatuur. Kennis van zaken om het schadebeeld grondig te analyseren, en de nodige ervaring, zijn daarbij onontbeerlijk. Is de ontstane schade werkelijk te wijten aan de gebeurtenis? Of is er sprake van achterstallig onderhoud? Of zijn er recentelijk werkzaamheden aan de aandrijflijn uitgevoerd? Daarbij kunnen immers diagnose- of montagefouten zijn gemaakt? Uitgebreid onderzoek zal het uitwijzen.”
Voertuigdata centraal bij het onderzoeksbureau.
“Behalve de beschreven bovenstaande gebeurtenissen, zijn er volgens Colin Krebbers legio mogelijkheden om te achterhalen, hoe een schade is ontstaan. De voertuigdata juist interpreteren, gecombineerd met een technisch onderzoek, leiden bijna altijd tot het doel van het onderzoek: het achterhalen van de waarheid”
Welke opdrachtgevers maken gebruik van een onderzoeksbureau als Autorise?
“Wij worden vaak ingeschakeld door verzekeraars, maar ook (letselschade)advocaten, en rechtsbijstandsverleners. Wie twijfelt aan de oorzaak of de toedracht van een schade, kan ons onderzoek laten doen”
(*) Ir. Colin Krebbers studeerde Automotive Technology aan de TU in Eindhoven, met als specialisatie Automotive software en communicatie. Hij verricht sinds 2016 fraudeonderzoek in de Automotive, en is al ruim tien jaar actief in diagnose van zowel elektronische als technische storingen.