Wanneer zak ik terug in no-claimkorting?

Wanneer raak in mijn no-claimkorting kwijt?

B/M-korting geeft vaak een vertekend beeld

De B/M-korting (ook wel No-claimkorting genoemd) op de autoverzekering, geeft vaak een vertekend beeld van de premie die uiteindelijk betaald moet worden. Hoe hoger de B/M-korting, hoe lager de premie, zo wordt vaak gedacht. Het percentage van deze Bonus/Malus-korting is echter vaak ook pure marketing van verzekeraars.

B/M-korting kan behoorlijk misleidend zijn

Maatgevend voor de hoogte van de premie, is het aantal schadevrije jaren dat u heeft opgebouwd.
Door de onderlinge concurrentie tussen verzekeraars, ontsluit zich vervolgens een mistig schimmenspel met de kortingspercentages, als u uw schadevrije jaren opgeeft voor uw nieuwe autoverzekering.
Sommige verzekeraars geven voor uw schadevrije jaren 65% korting, anderen 45% en er zijn ook nog andere percentages mogelijk.

Maar korting waarop….

Waar krijgt u nu eigenlijk korting op?

De B/M-korting wordt gegeven over de zogenaamde bruto premie van bijvoorbeeld een autoverzekering. Deze bruto premie is de premie zonder welke korting dan ook. Hoe hoger je deze premie stelt als verzekeraar, hoe hoger het percentage “korting” dat je kunt geven op een verzekering.
Het is immers een psychologisch gegeven, dat een hoog kortingspercentage het altijd goed doet bij de potentiele klant.
Zo komt het dan ook regelmatig voor, dat de uiteindelijk ECHT te betalen premie bij een verzekeraar die een lage korting geeft, toch scherper is, dan bij een verzekeraar die een hoge B/M-korting geeft.

De psychologie achter de B/M-korting en/of No-claim-korting.

Om u een idee te geven van het gegoochel met de kortingen op uw autoverzekering of motorverzekering, heb ik voor een willekeurige auto met 5 schadevrije jaren een premievergelijking gemaakt. U ziet waarschijnlijk gelijk wat ik bedoel:

  • hogere (te betalen!) premies kunnen een toch hoge B/M-korting hebben;
  • lagere premies kunnen toch een lage korting hebben.

Laat u zich dus niet van de wijs brengen door deze percentages; het zijn (deels)pure marketingtrucks. Verzekeringen zijn vaak populaire onderwerpen op “verjaardagen en partijen” waarbij mensen nogal eens hoog opgeven over hun enorme B/M-korting.
U weet nu beter; Let op wat u per maand daadwerkelijk gaat betalen voor uw autoverzekering

Daar gaat het om, en niet om de hoogte van de B/M-korting.

No-claimkorting, wanneer zak ik terug na een schade. Want, wat is heiliger voor ons, automobilisten en motorrijders. Ik krijg bij schade vaak de bekende vraag: heeft deze schade invloed op de no-claimkorting? Schade claimen op een autoverzekering of een motorverzekering, kan de opgebouwde korting helaas beïnvloeden.

Vervalt de no-claimkorting altijd na een schade?

Gelukkig is dit niet in alle gevallen zo. Zogenaamde Beperkt-Casco-schaden hebben meestal geen invloed op de korting. Daarom hierbij een opsomming van een flink aantal schaden, en de gevolgen voor de no-claimkorting als je die schade claimt. Helaas moet ik er weer bij zeggen: je eigen polisvoorwaarden zijn leidend. Ik heb een algemeen overzicht gemaakt en in verreweg de meeste gevallen handelen verzekeraars zoals ik heb aangegeven. Maar omdat uniformiteit in verzekeringsland vaak ver te zoeken is, kunnen per verzekeraar altijd verschillen optreden. Neem gerust contact op, bij twijfel. Dan kijken we samen even, of er gevolgen zijn voor de korting op de premie als er schade geclaimd wordt. Overigens, voor bestelwagenverzekeringen, gelden nagenoeg dezelfde regels.

Welke Schaden veroorzaken terugval van je no-claimkorting.

Aard van de schadeTerugval in no-claim
Aanrijdingen door eigen schuld (1)Ja
Beschadigingen door derden (2)Ja
Beschadigingen ontstaan in de tijd dat het voertuig was .ontvreemd (3)Nee
BlikseminslagNee
Botsing met loslopende of losvliegende dieren (4)Nee
Brand & OntploffingNee
Diefstal van de auto of motorNee
Diefstal van Onderdelen van de auto of motorNee
HagelNee
Joyriding of pogingen daartoe (5)Nee
Lawines & vallend gesteenteNee
Rellen (6)Nee
Ruitbreuk & Schade door glasscherven (7)Nee
Schade aan derden (WA) door het voertuigJa
Schade door luchtvoertuigenNee
Schade tijdens transport.(8)Nee
Storm (9)Nee
Van de weg raken & slippenJa
Vandalisme Ja
Verduistering & InbraakNee
Verontreiniging stoffering door a.g.v. kosteloos vervoer gewonden (10)Nee
Zelfontbranding & KortsluitingNee

Bij de genoemde schaden, even nog een korte toelichting.

  • (1) Aanrijdingen door eigen schuld. Je moet dan in ieder geval een volledig-cascodekking hebben, voor het gemak ook wel All-Risks genoemd. Denk hier bijvoorbeeld aan het raken van een boom of de vangrail of een andere weggebruiker waardoor je eigen voertuig schade oploopt.
  • (2) Beschadigingen door derden. De bekende deukjes opgelopen op een parkeerplaats door een portier van een andere auto. Als er geen getuigen zijn, zijn die niet op het Waarborgfonds te verhalen.
  • (3) Beschadigingen ontstaan in de tijd dat het voertuig was ontvreemd. Je auto of motor is gestolen, maar wordt teruggevonden. Met de nodige butsen of andere beschadigingen.
  • (4) Botsing met loslopende dieren. Hieronder wordt ook verstaan: losvliegende dieren, hoewel dat een beetje raar klinkt. Helaas komt het regelmatig voor, een aanrijding met een hond, een kat of een ree. Hetzelfde geldt voor een vogel op de auto. Heel triest voor het dier en vaak een flinke schade aan het voertuig tot gevolg.
  • (5) Joyriding of pogingen daartoe. Het spreekt voor zich, maar om misverstanden te voorkomen: het mag natuurlijk niet verzekerde zelf zijn, die de joyriding begaat, of door iemand die je daar zelf toestemming voor gaf.
  • (6) Rellen. Hieronder worden ook verstaan: incidentele geweldmanifestaties.
  • (7) Ruitbreuk en Schade door glasscherven. Het moet gaan om zogenaamde “kale” glasschade aan één of meerdere ruiten van de auto, die niet gepaard gaat met andere (blik)schade. Daarbij zijn koplampglas (altijd) en (meestal) glazen zonnedaken uitgesloten. Rijdt je bijvoorbeeld tegen een slagboom aan bij gebrek aan geduld (die was namelijk nog niet helemaal omhoog) en je voorruit sneuvelt EN je dak is beschadigd, dan valt de totale schade onder de volledig-cascodekking van je auto. Als die dekking hebt tenminste.
  • (8) Schade tijdens transport. Als ten gevolge van een plotseling, van buitenkomend, onheil schade ontstaat tijdens transport van het voertuig. Het gaat dan om vervoer per auto, schip, of vliegtuig, toevertrouwd aan erkend vervoersbedrijf. Schrammen, krassen en/of lakschade blijven uitgesloten. (Tenzij volledig-Cascodekking, maar dan kost het je wel je no-claimkorting. Dit speelt natuurlijk vooral bij de bestelautoverzekering.
  • (9) Storm. Er is (verzekeringstechnisch) sprake van storm bij minimaal een windkracht 7) Het voertuig moet dan omver gewaaid zijn (vanuit stilstand!) of er moeten voorwerpen op/tegen het voertuig gewaaid zijn. Soms is zelf meeverzekerd de schade die ontstaat als het portier tegen een ander voorwerp of tegen de auto zelf wordt geblazen. Nogmaals, ik schrijf heel voorzichtig “soms” want er zijn maatschappijen die dit risico weer uitsluiten op hun autoverzekeringen.
  • (10) Verontreiniging van de stoffering. Als gevolg van het kosteloos vervoer, van bij een verkeersongeval gewond geraakte personen.

Kees van den Berg

avatar
Kees van den Berg was een aantal jaren inspecteur bij Delta Lloyd. Vanaf 1988 is hij onafhankelijk assurantieadviseur. Verzekeren op internet is snel gegroeid, maar consumenten en ondernemers missen vaak het menselijke contact. Depremievergelijker.nl is daarom een gewoon “ouderwets” assurantiekantoor gebleven. Met de persoonlijke service van vroeger, en de digitale techniek van nu.
Naar boven