Niet Ditzo maar Datzo!

28 januari 2008 door

Niet Datzo maar Ditzo?

Vroeger, toen alles beter en vooral fatsoenlijker leek, gingen de mensen met wat meer respect en genegenheid met elkaar om. Het hedendaagse buitensporige hedonisme voerde nog niet de boventoon. En bestond er ook zoiets als “de fatsoenlijke verzekeraar” Ditzo daarentegen bestond nog niet. Dit is de nieuwe “online club” van de voorheen zo nette verzekeraars Fortis. Men wil daarmee de consumenten rechtstreeks gaan bedienen. Een grote reclamecampagne waarmee de assurantietussenpersoon, de beroepsgroep waardoor Fortis groot werd, als volslagen onbetrouwbaar wegzet, moet daarbij helpen.

In den Beginne…..voor Ditzo

De wat ouderen onder ons herinneren zich ongetwijfeld nog namen als de Amev en de Stad Rotterdam. Niet dat het allemaal van die lieverdjes waren. De verzekerden, in alle eerlijkheid, ook niet altijd. Maar toch, het waren “heren”

Natuurlijk jaagden verzekeraars In driedelig grijs uiteraard evenzeer op de premies. Maar bij een grote uitslaande brand in een woonhuis, waarbij een compleet gezin op straat kwam te staan, werd vaak een hogere functionaris ingeschakeld. En die ging ter plekke polshoogte te nemen, om de zaak snel en ruimhartig te regelen op de opstalverzekering. Een beter verkoopmoment van een brandverzekering kon je je immers niet wensen. En, je liet ook je tussenpersoon, die de verzekeringszaken van zijn klanten bij je onderbracht, gelijk je menselijke aard zien.

Het jeugdige assurantievak komt tot wasdom…..

Veel van die grote jongens van toen, verwerden door een niet aflatende fusiegolf tot volstrekt onpersoonlijke, en vooral onbereikbare verzekeringsmastodonten. Zij groeiden in die tijd vrijwel zonder uitzondering groot door de commerciële inspanningen van slechts één beroepsgroep. Dit waren de onafhankelijke tussenpersonen, het intermediair. Die verkochten de polissen, en zij die vingen de klachten op. Vooral die, over de alsmaar meer haperende administraties van die verzekeraars. En zij waren het, die de lange discussies met verzekerden over de addertjes in polisvoorwaarden die bij een schade aan het licht kwamen moesten voeren. Deze tussenpersonen waren het die, als gevolg van vaak tergend slechte bereikbaarheid van verzekeringsmaatschappijen, telefoonnota’s het licht deden zien, waarvan de hoogte de toenmalige PTT evenzeer tot onstuitbaar wasdom deed komen.

Broederliefde……nog steeds voor Ditzo

Maar verzekeraars en tussenpersonen hadden samen op trekken, veroordeeld tot elkaar, tegen wil en dank. Zakenpartners door dik en dun. Hoewel, echt goede onafhankelijke assurantiekantoren, die streden voor hun klant, en uitgesproken lastig waren voor het driedelig grijs, liepen wel een risico. Ze konden namelijk ook zo weer uit het netwerk van de good old boys worden verdreven. Maar vaak werd het ook wel weer bijgelegd, als zo’n kantoor veel “productie” bracht. Flowerpower in de meest pure vorm bijna. Wat was de wereld stijlvol en eenvoudig toen.

Broedermoord….

Uit een “heerlijcke symbiose” van de eerder genoemde Amev en Stad Rotterdam, en nog wat illustere clubs, ontstond al weer wat jaren geleden Fortis ASR. Aha, een bundeling van heren aldus, zult u zeggen.

Een klap in het gelaat was het, toen het iets anders uitpakte. Er ontstond een almachtige mastodont, met een gedrag dat sterk doet denken aan een hier maar niet nader te noemen diersoort. Een diersoort waarvan de ware aard in George Orwell’s  Animal Farm zo treffend tot leven kwam. Veel tussenpersonen hebben met de nieuwe reclamecampagne van Fortis voor Ditzo dus, inmiddels gezien, dat ze achteraf niet zo “equal” zijn in de eens zo warme schoot van het driedelig grijs der “heren”

De lichtjes in de boerderij branden ook nu weer, maar het ooit zo vertrouwde gebouw wordt nu bevolkt door zogenaamde Ditzo’s. Nu in deftig driedelig donkerblauw, en naar eigen zeggen,  “more equal” geworden. Degenen die deze Ditzo’s ooit groot maakten, de intermediaire (trek)paarden, worden door de Ditzo’s nu minachtend Datzo’s genoemd. Datzo’s worden ten toon gesteld als corpulente, sigaren rokende en onfatsoenlijke patsers die hun klanten slecht behandelen en uitzuigen. Met de, mede dankzij de tussenpersonen opgebouwde miljardendenwinsten, financieren de Ditzo’s hun peperdure reclamecampagne. Nogal ranzige filmpjes om hun heimelijke, maar niet minder schandelijke boodschap  te brengen: iedereen die klanten adviseert over verzekeringen is listig en onbetrouwbaar. Dat zijn Datzo’s. Alleen bij de Ditzo’s is een mens “fatsoenlijk verzekerd”

Hoe het echt zit met Ditzo…….

Er bestaat in de commercie een oude regel. Namelijk dat je nooit moet laten zien hoe goed je bent, door te etaleren hoe slecht een ander het doet. Het is jammer, en vooral verbazingwekkend, dat een grote en eens zo respectabele speler als Fortis, zich zo verlaagde. Verlaagde, tot dit soort ronduit ranzige campagnes. Dat hebben het intermediair, en vele anderen die iedere dag hun best doen voor de klant, niet verdiend. Een goede tussenpersoon rijdt als het moet, nog diep in de nacht naar zijn of haar klant toe. Bij een calamiteit. Bij nood of als het gewoon nodig is. En laat klanten uit de aanbiedingen van verschillende verzekeraars kiezen. En heeft in de regel meer kennis in huis over verzekeren, dan een gemiddelde Ditzo. Een Ditzo, die slechts veracht en bespot. En zijn roots volslagen lijkt te zijn vergeten, of wellicht wel nooit echt heeft willen erkennen.

Laten we hopen dat hoogmoed inderdaad ten val komt. Maar tegelijkertijd wil ik benadrukken, dat er bij Fortis gelukkig ook nog veel goede, vakbekwame en bovenal integere mensen werken. Het is daarom (en alleen daarom) dat ik mij schaar bij de vele collega-Datzo’s. Collega-assurantieadviseurs die nog zaken blijven doen met Fortis. Dat lijkt een weinig consistente houding. Maar mijns inziens getuigt het van meer karakter, om de andere wang toe te keren. We zullen zien, aan wie de consument uiteindelijk zijn verzekeringszaken toevertrouwt. Ik denk dat Fortis met deze campagne haar doel volledig voorbij schiet. De goede naam en faam van het verzekeringsbedrijf is in ieder geval geen dienst bewezen.

Niet Ditzo maar Datzo…..

“Het is fijn als je de fouten waarvan je wat kunt leren, al vroeg in je leven maakt” zei Churchill al. Helaas leerden ik en mijn (net zo overrompelde) collega-Datzo’s rijkelijk laat…… Wij kunnen niet inzien, hoe Fortis met zijn speeltje Ditzo, de belangen van consumenten beter denkt te dienen. Door zo af te geven op een oude en integere beroepsgroep als het intermedair, op wiens schouders men groot werd.

Vele trotse Datzo’s zoals ik, moeten dit koningsdrama maar zo snel mogelijk achter zich laten. Door naast het boerenhol een mooi kasteel te bouwen hebben, waar de klanten optimaal bediend worden. Blinde loyaliteit aan welke verzekeraar dan ook, kan kennelijk niet onbegrensd zijn. Daarvoor is het namelijk nodig met echte heren zaken te doen.

Januari 2008
Depremievergelijker.nl (een Datzo!)
Kees van den Berg

Naschrift, Januari 2009,

“Laten we hopen dat hoogmoed ten val komt……” 
Als niet zovele onschuldigen (nu één jaar na het schrijven van dit artikel) door de kredietcrisis zo hard zouden zijn getroffen, zou ik trots op deze profetie zijn geweest.

Kees van den Berg

avatar
Kees van den Berg was een aantal jaren inspecteur bij Delta Lloyd. Vanaf 1988 is hij onafhankelijk assurantieadviseur. Verzekeren op internet is snel gegroeid, maar consumenten en ondernemers missen vaak het menselijke contact. Depremievergelijker.nl is daarom een gewoon “ouderwets” assurantiekantoor gebleven. Met de persoonlijke service van vroeger, en de digitale techniek van nu.
Naar boven