Oneerlijke handelspraktijken I

03 november 2008 door

Op een site die claimt een “echte consumentsite” te zijn, in dit geval over verzekeringen, mag een artikel over wat moet worden verstaan over eerlijk zaken doen, niet ontbreken. De EU helpt alvast met een nieuwe folder over hoe op eerlijke wijze met de consument om te gaan om de nieuwe Richtlijn uit te leggen. De lidstaten zijn verplicht om de regels in hun wetgeving op te nemen. Nederland ruimde hier op 15 oktober 2008 een aparte afdeling in in Boek 3 van het Burgeerlijk Wetboek: afdeling 3A. Nu eens kijken of iedereen zich er ook aan houdt….

Let op oneerlijke handelspraktijken. Bij winkels, bij websites (en soms ook bij u zelf?)

We verkopen allemaal wel eens wat. Ondernemers hebben er hun vak van gemaakt en moeten er van leven; particulieren zetten een gebruikte kinderstoel of een “nog perfecte” auto op Marktplaats. Depremievergelijker.nl daarentegen verkoopt niets; oh nee. Depremievergelijker.nl “adviseert” en dat klinkt al een stuk onschuldiger. Toegegeven, ook wij stappen snel in een valkuil. Hoe dan ook, we hebben een aanbod en nu willen we allemaal ook graag een klant en hoe overtuig je die? Welnu, maak het allemaal niet mooier dan het is, en gebruik geen drukmiddelen of andere linke trucjes.

Dankzij de EU ligt, worden er een aantal “slimme” trucs voor eens en altijd uitgebannen; sterker nog, niet-nakoming van de nieuwe Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken kan vervolging opleveren. Hoewel de nieuwe richtlijn alleen voor ondernemers bestemd is (In de wet handelaren genoemd) geldt, bevat de folder die u onderaan dit artikel kunt downloaden, ook voor de particulier buitengewoon veel nuttige informatie. Een greep uit de nieuwe voorschriften:

  • er mogen aan de consument geen “lokkertjes” worden aangeboden zonder dat daarvan een redelijke voorraad aanwezig is. U kent dat wel, de wasmachines uit de folder met 50% korting zijn toevallig net uitverkocht, maar “kijkt u eens naar dit apparaat; minstens zo goed en maar € 150,- duurder;
  • er mag niet meer de indruk worden gewekt dat de consument een prijs gewonnen als dit in feite helemaal niet het geval is, of als het aanspraak kunnen maken op zo’n prijs verbonden is met een door de consument te betalen bedrag of indien daaraan kosten zijn verbonden. U kent ze (nog) wel: Gefeliciteerd mevrouw Jansen! Deze enveloppe bevat uw miljoen mevrouw Jansen!! De notaris heeft u uitgeloot mevrouw Jansen!!! Dit is uw geluksdag mevrouw Jansen!!!!
  • valselijk beweren dat het produkt/de aanbieding maar zeer kort beschikbaar is om de consument zodoende te weinig tijd te geven om de aankoop zorgvuldig af te wegen. Ook dit heeft u vast wel eens meegemaakt. “Beslis nu, want deze aanbieding geldt alleen vandaag”
  • de “standaard” rechten van de consument op bedriegelijke wijze omzetten in unieke eigenshappen van het aan te kopen produkt of de aan te kopen dienst. Wij zien dit trouwens in verzekeringsland helaas toch nog wel eens gebeuren. “als u uw inboedelverzekering bij ons afsluit, krijgt u maar liefst veertien dagen bedenktijd om te beslissen of u de polis wilt houden” Kijk, dat is niet toegestaan want dat recht had u in het nieuwe verzekeringsrecht toch al.

Zoals al gezegd, voorkom oneerlijke handelspraktijken ook als u zelf eens particulier wat verkoopt. U valt weliswaar niet onder de werking van deze nieuwe wet als u geen ondernemer bent, maar duidelijk is wel dat bovengenoemde “ranzige” praktijken in het maatschappelijk verkeer op steeds meer weerstand kunnen rekenen, en ook krachtens andere wetgeving te vervolgen zijn.

De folder is echt een aanrader voor iedere consument om zich te wapenen tegen oneerlijke handelsprakrijken. Doe er uw voordeel mee!

Zie ook:

Bron: Bizz.nl
Kennisbank Verzekeringen van Depremievergelijker.nl
November 2008

 

 

Naar boven