Schade claimen, soms een eindeloze weg

18 februari 2021 door
Schade claimen soms een eindeloze weg

Een schade claimen bij een verzekering, kan een soms een ware lijdensweg zijn. Het ligt soms aan onszelf, omdat we het een vervelend werkje vinden, dat zo snel mogelijk afgewerkt moet worden. Of we leveren niet genoeg stukken aan, om de schadeclaim goed te kunnen laten beoordelen door de verzekeraar. We verliezen de nauwkeurigheid dan wel eens uit het hoofd. Natuurlijk komt het ook voor, dat er bij de verzekeringsmaatschappij van alles misgaat bij het behandelen van de schade. Een al te starre opstelling bijvoorbeeld, of een wel heel achterdochtig medewerker. Het schade claimen kan daardoor een stressvolle exercitie worden. Dat kan voorkomen worden, als het claimen van een schadevergoeding op de juiste manier wordt behandeld. Een schadeclaim indienen vereist een bepaalde aanpak, om tijd te besparen en ergernis te voorkomen.

U heeft schade. Hoe moet je die nu claimen?

Een schade claimen doet u het best zo snel mogelijk. Dat geldt voor elke verzekeringen binnen uw verzekeringspakket. En dat moet u heel letterlijk nemen. Dat wordt in de meeste polisvoorwaarden geëist, en u moet de verzekeraar niet op 1-0 voorsprong zetten, door (veel) te laat met een schademelding te komen. De schade kan door een late melding verergeren, er kan bewijsmateriaal verloren gaan of de toedracht wordt moeilijker te achterhalen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, een schade claimen moet altijd zo snel mogelijk, al is het maar een kennisgeving. Verzekeraars houden graag de regie en komen vaak met zinvolle adviezen.

Maar dan….

Leg zoveel mogelijk vast, door goede foto’s maken van de schade en laat eventuele getuigen hun verhaal op schrift zetten. Om schade te claimen bij een autoverzekering is het erg belangrijk dat het schadeformulier direct wordt ingevuld. Als dat later pas gebeurt, of helemaal niet, kan dat later problemen geven om uw schade te verhalen. Een tegenpartij bedenkt zich, of verdraait later de toedracht. Of wil helemaal niet meer meewerken.

Een schadeclaim indienen zonder bonnen.

Misschien had ik hier nog wel mee moeten beginnen: bewaar bonnetjes van aankopen die u door het hele jaar doet. Van kleding, van apparatuur, van reisdocumenten, van eigenlijk alles. Want ook daar ontstaat nogal eens teleurstelling na de afwikkeling van een schade door verzekeraars. Mesne hebben vaak meer dan ze denken, maar als het weg is door brand of diefstal, is er niets meer aan te tonen. En de emotionele schade claimen waarmee u dan blijft zitten, is helaas niet mogelijk. Vaak krijg ik van mijn klanten te horen, als het over die bonnetjes gaat, dat ze toch niet alles kunnen bewaren. Maar is dat inderdaad waar? Een oud beproefd recept is voorhanden: de ouderwetse schoenendoos. Of, nog mooier, een foto van de bon opslaan op de computer.

Uw verzekeraar is niet uw vijand.

“U moet uw verzekeraar niet op 1-0 voorsprong zetten” schreef ik eerder. Maar toch wil daarmee niet de indruk wekken dat uw verzekeraar per definitief de tegenpartij is, de vijand. Verzekeraars dekken schaden, want dat is hun vak. En dat gebeurt op een zakelijke wijze, zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Voorwaarden, waar niet alleen verzekeraars, maar ook u rechten aan kunt ontlenen bij het claimen van een schade. Mijn ervaring is, dat wanneer verzekeraars zien, dat sprake is van een gedekte gebeurtenis, en u uw schade voldoende kunt aantonen, er eigenlijk nooit problemen ontstaan. Het aantal gevallen, waarin een verzekerde boos afscheid nam uit onvrede over de afwikkeling van een schadeclaim, kan ik na bijna vijfendertig jaar in dit vak, gemakkelijk op één hand tellen.

Dus, kort samengevat, zorg dat u de aanwezigheid van uw spullen altijd goed kunt aantonen met bonnen, meld een schade altijd direct en leg bij een schade alles goed vast.

Ik help u daar graag bij.

Kees van den Berg - Assurantieadviseur
Kees van den Berg
Assurantieadviseur

Over Kees

Kees van den Berg was inspecteur bij Delta Lloyd en mensen uit de brand helpen, is mijn passie. Daarom heb ik in 1988 besloten, om mensen nog directer te gaan helpen, en ben ik Depremievergelijker.nl begonnen. Met de persoonlijke service van vroeger, maar met de digitale techniek van nu.

z Naar boven