Motorslot en de motorverzekering

28 februari 2017 door

Motorslot en de motorverzekeringHet motorslot en de motorverzekering, ze zijn onlosmakelijk verbonden. Als je motor WA-Beperkt-Casco of WA-Volledig-casco is verzekerd, stellen motorverzekeraars meestal beveiligingseisen.
Dit kunnen sloten zijn, of zelfs elektronische beveiliging. Het motorslot dient aan bepaalde eisen te voldoen, meestal wordt een zogenaamde ART-goedkeuring geëist.

Om welk type motorslot het precies gaat, staat in de polis. Als je, op welke manier dan ook, niet aan de deze eis voldoet, is de kans zeer groot dat er niet wordt uitgekeerd na diefstal van de motor. Hoe eenvoudig en simpel het ook lijkt, dus gewoon een goed slot op je motor, het gaat toch nog wel eens mis met de motorverzekering na diefstal.

Het motorslot en de motorverzekering….de valkuilen.

Als de motor gestolen is komt het er op aan, dat deugdelijk kan worden aangetoond, dat er aan de beveiligingseisen in de polis is voldaan. Soms gaat het daar mis, en kunnen verzekeraars de schadeclaim afwijzen. Dat is natuurlijk doodzonde en is relatief gemakkelijk te voorkomen.

Daarom, nogmaals, de volgende dringende adviezen over het motorslot en de motorverzekering:

  • wees er absoluut zeker van, dat het motorslot voldoet aan de eisen die staan genoemd in de motorpolis;
    Het gaat er dus om, dat u in het bezit bent van een slot, met juiste ART-klasse.
  • bewaar altijd het aankoopbewijs van het slot waarop duidelijk staat omschreven over welk type slot het gaat;
  • zorg dat u altijd twee originele sleutels van het slot kunt tonen na diefstal;
  • breng het geëiste slot altijd en overal aan op de motor;
  • houdt het slot in goede conditie. Vervang het, als er al een keer een diefstalpoging is gedaan, en het slot beschadigd is geraakt.

Deze punten zal ik hierna even nader uitleggen.

Het juiste motorslot.

Wat ik nog steeds zie gebeuren is, dat er met een bepaalde nonchalance (sorry) nog even “een slotje” wordt gekocht.
Want “dat moet van de motorverzekering” en daarom mag het zeker niet te duur zijn….
Bij de aankoop wordt de verkoper gevraagd naar “een goed slot” De vakman zal zeker doorvragen, maar sloten zijn overal te koop. De aanduidingen op de sloten zijn soms verwarrend, zo niet gewoon misleidend. Verzekerden zijn best van goede wil, maar zijn meestal volledig gefocust op hun motor en het rijden zelf. En dan dat gedoe over zo’n slot. En zo kan er dan een motorslot worden gekocht, dat niet aan de eisen voldoet van de motorverzekering.

Het aankoopbewijs van het slot.

Bewaar het aankoopbewijs van uw slot zorgvuldig. Een inkoppertje, zo lijkt het.
Maar het aantal gevallen, waarin verzekerden zich na diefstal van hun motor radeloos afvroegen, waar ze die bon gelaten hadden, is helaas talrijk. En een pintransactie bij een motorzaak, is nog geen bewijs dat dit betrekking heeft op de aankoop van het geëiste motorslot. Resultaat: we kunnen nauwelijks nog bewijzen dat er een slot op de motor aanwezig was. Bewaar het aankoopbewijs dus als goud. Het origineel, en liefst ook op uw computer.

Twee originele sleutels zijn belangrijk voor de motorverzekering.Motorslot en verzekering motor, zorg altijd voor twee sleutels na diefstal.

Nog zo’n valkuil die een snelle schadeafwikkeling na een motordiefstal ernstig kan belemmeren. Na diefstal zal de expert altijd om twee originele sleutels vragen. Heeft u er maar één, dan kan dat er op wijzen, dat het andere exemplaar nog in het slot zat. Anders gezegd: dat de motor niet op slot stond.
Nog even snel een kopie laten maken helpt niet; experts weten dat natuurlijk ook wel. Als u dus een sleutel kwijt bent, vervang dan het slot. U bent dan af van het akelige idee dat er misschien een ander met uw sleutel rondloopt. Het motorslot en de motorverzekering, leveren dan ook geen discussies met verzekeraars op als uw motor is gestolen.

Slot op de motor? Altijd en overal.

Hier loopt het soms ook fout. Verzekerden brengen het slot overal netjes aan, behalve thuis in hun stalling.
Het (te begrijpen) argument is dan “dat de motor stond toch binnen stond” In een goed afgesloten garage naast het huis nog wel. En de de auto ervoor zelfs! Hoewel sommige verzekeraars het helaas niet altijd even duidelijk communiceren: Breng ook thuis het motor slot aan. Er wordt simpelweg een goedgekeurd slot geëist bij stalling. Buiten of binnen. Vreselijk overdreven?Misschien, maar ik maakte zo’n diefstal wel mee. Dieven zijn soms niet te stoppen.

Een werkzaam en onbeschadigd motorslot.

Een laatste tip uit mijn eigen adviespraktijk.

Enige jaren geleden werd er een motor gestolen van een verzekerde van mij. De expert kwam, en alles verliep keurig.
Er waren twee originele sleutels, de bon van de aankoop van het slot was er; perfect.

De dief had echter minder geluk, want die liep binnen week, met de gestolen motor, tegen de lamp bij een controle.
Op de vraag van de politie, hoe hij zo’n zwaar en sterk slot open had gekregen antwoordde hij, dat dit heel simpel was geweest. Het slot bleek namelijk behoorlijk beschadigd door een eerdere diefstalpoging. Eén een kort rukje was voldoende, om het open te krijgen….

Toen mijn verzekerde zijn motor terug kreeg, bleek deze hier en daar behoorlijk beschadigd. Ook waren er al een aantal accessoires afgehaald. Nader onderzoek wees uit, dat er inderdaad oude braaksporen op het motorslot aanwezig waren. Het was heel eenvoudig te openen. Verzekeraars zijn mijn verzekerde coulancehalve nog een heel eind tegemoet gekomen met deze schade, maar het was een behoorlijk proces. Of liever, veel “gedoe”

De strekking is duidelijk: het slot moet natuurlijk wel in orde zijn. Het heeft anders weinig nut. Ook niet met een aankoopbewijs en twee sleutels. Het motorslot en de motorverzekering: zorg voor de goede combinatie en, doe altijd aangifte.

Direct de juiste verzekering vergelijken? Bereken je voordeel op Motorverzekering Vergelijken.

Herzien 17-10-2017
Naar boven