Reisverzekering – Een koffer met roet.

07 januari 2008 door

Reisverzekering van de Europeesche bij Depremievergelijker.nlOp de site van de Europeesche, de bekende grote recreatieverzekeraar waar ook Depremievergelijker.nl  uw reisverzekering, caravanverzekering of uw autoverzekering kan onderbrengen, vonden we een leuk verhaal over hoe het allemaal begon met de oprichting van de uitvinder van de reisverzekering.Geen grote zakenpartners met miljoenen achter zich, maar een reizende Hongaar die in 1907 zijn bagage door roet beschadigd zag, stond aan de wieg van wat nu een van de meest succesvolle reisverzekeraars is.

Hoe een beschadigde koffer leidde tot de start van de Europeesche

De grondslag van de Europeesche is in 1907 gelegd door Max von Engel. Deze Hongaarse houthandelaar stond met zijn zoon op het perron te wachten en zag dat het roet en de vonken van een stoomlocomotief zijn koffer beschadigden. Hij vroeg zich vervolgens af of bagage tegen risico’s zoals diefstal, verlies en brand te verzekeren was. De weinige mensen die in die tijd met vakantie gingen, hadden meestal kostbare bagage bij zich. Verlies van of schade aan deze bagage had dus ernstige financiële gevolgen voor de eigenaar. Maar het was nog niet gebruikelijk dat men zich daarvoor verzekerde.

Zegelverzekering
Na enig speurwerk kwam Max von Engel aan de weet dat het wel mogelijk was om een transportverzekering af te sluiten. Dit was echter een ingewikkelde en tijdrovende bezigheid, waartoe reizigers niet gauw kwamen. Max von Engel kwam toen op het idee om naast de gebruikelijke verzekering per polis een zegelverzekering in te voeren. Met deze verzekering kon elke zending voor de totale duur van de reis tegen alle schade worden verzekerd door eenvoudig een zegel op het vervoersdocument te plakken.
Exclusief contract
In 1907 richtte Max von Engel in Boedapest de “Europäische Reisegepäck-Versicherungs-A.G.” op. Zijn maatschappij sloot met de Hongaarse Staatsspoorwegen een contract. Door dit contract had de Europäische gedurende 25 jaar het exclusieve recht via deze spoorwegen reisbagageverzekeringen te verkopen. Von Engel concentreerde zich volledig op reisverzekeringen en streefde naar een netwerk van zustermaatschappijen in heel Europa. In 1928 had hij maar liefst 22 vestigingen, verspreid over de grote Europese steden.
De Nederlandse vestiging
De Nederlandse “Europeesche” werd op 25 mei 1920 in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen opgericht onder de naam NV Europeesche Goederen- en Reisbagage-Verzekering Maatschappij. Richard Botman, voormalig stationschef te Hoorn, werd de eerste directeur van de Nederlandse vestiging in Amsterdam.
Na de oorlog en de wederopbouw nam de welvaart van de Nederlander snel toe en kwam er financiële ruimte voor vakanties. Hiermee groeide de behoefte aan reisverzekeringen, wat gunstig uitpakte voor de Europeesche, die begin jaren vijftig de enige reisverzekeraar in Nederland was. De meeste vakanties werden eerst nog in eigen land gevierd, maar toen dat veranderde in de jaren zestig breidde ook het assortiment van verzekeringsproducten zich uit.

De huidige Europeesche
Door de jaren heen zijn er steeds meer mensen gaan reizen. Het toerisme nam een enorme vlucht en Europeesche Verzekeringen volgde nauwlettend de groeiende behoefte aan verzekeringen. Hieruit is de moderne reisverzekering gegroeid, die jaarlijks miljoenen vakantiegangers beschermt tegen schade tijdens de reis en het verblijf. Maar daar is het niet bij gebleven. Momenteel heeft Europeesche Verzekeringen een groot productenpakket op het gebied van Reizen, Recreatie en Auto en Motor. De Europeesche is een verzekeringsmaatschappij geworden waarbij reisverzekeringen en verzekeringen voor recreatiegoederen zoals boten, caravans en motoren de hoofdproducten vormen.

Januari 2008
Depremievergelijker.nl
Bron: site van de Europeesche

Zelf reislustig geworden? Depremievergelijker.nl helpt u verzekerd op weg:

Naar boven